Poradnik scenarzysty - Konflikt

Spis treści
Poradnik scenarzysty
Krytyczne spojrzenie
Mam pomysł!
Konkret i otoczka
Konflikt
Akcja
Fabuła
Szczegóły praktyczne
Podsumowując...
Cybertechnika
Scenariusz
Scenariusz - c.d.
Konstrukcja fabuły
Konstrukcja fabuły - c.d.
Fabuła - c.d.
Wszystkie strony

2. Konflikt

a) Czy w ogóle ma miejsce?

Chęć bohatera do robienia czegoś wynika z niezadowolenia istniejącym stanem rzeczy - jest to konflikt między rzeczywistością a wyobrażeniem, jak powinna wyglądać rzeczywistość. Jeśli czytacz uwierzy w konflikt bohatera, wyzwoli to jego ciekawość, w jaki sposób konflikt zostanie rozwiązany i prawdopodobnie doczyta tekst do końca. Pod warunkiem, że scenariusz wygląda PROFESJONALNIE, nie ma literówek, a pomysły są interesujące.
Sam konflikt nie udźwignie scenariusza.

b) Czy jest rozmyty gdzieś w tle, czy też konkretny?

Zależy od przyjętej konwencji. Jeśli piszesz kino akcji, konflikt musi być konkretny, ostry jak żyletka. Jeśli piszesz romans, konflikt musi być ostry, bo inaczej czytacz uśnie z nudów. A co powiesz na kilka konfliktów? Kilka w tle, jeden główny. Trudno wymyśleć coś spójnego? Nie mówiłem, że bycie screenwriterem jest proste! Do roboty!

c) Czy tło nie wychodzi zbytnio na pierwszy plan?

Jeśli wymyśliłeś już kilka konfliktów i stworzyłeś wokół nich wątki, i te wątki się przeplatają, ustaw je w hierarchii. Wątek główny zawsze musi być główny. Choć w tekście możesz skakać po wątkach, zawsze pamiętaj, który z nich jest tym głównym i do niego przywiąż wątki poboczne. Inaczej czytacz się zgubi i zdenerwuje na autora, czyli na Ciebie.

d) Czy stawką w grze jest coś naprawdę istotnego dla postaci?

Istotą konfliktu powinna być wartość ogólnie przyjęta za ważną - miłość, pokój na świecie, spokój sumienia, własne życie w sytuacji zagrożenia. Ale jeśli uda ci się stworzyć zajmującą historię, która będzie się kręcić wokół zmagań o długopis - tym lepiej. Większość wojen wybucha z powodu niewielkich rzeczy.

Pieniądze nie mogą być stawką głównego konfliktu w scenariuszu.

Dla przykładu. Whole nine yards - akcja kręci się wokół 10 milionów dolarów. Ale celem głównego bohatera wcale nie są pieniądze - on walczy o miłość. Prozaiczne? Może. Eleganckie? Zawsze. Afery o pieniądze się przejadły. Ludzie nie pójdą na to do kina.

Dla przykładu. Ocean's eleven - akcja kręci się wokół pieniędzy w kasynie. Celem głównego bohatera jest ponowne zdobycie uczucia ukochanej kobiety. Prozaiczne? Może. Eleganckie? Już nie bardzo. Czego zabrakło? Zaangażowania bohatera. Skąd to wiem? Zbyt późno zostało to powiedziane. Widzowie zdążyli zaangażować się w wątek złodziejski, a potem wyskakuje taki Jack-in-the-Box i mówi o miłości.
My mu nie wierzymy i przestajemy przejmować się filmem.

Podkreśliłem, że pieniądze nie mogą być stawką GŁÓWNEGO konfliktu.
Natomiast konflikt poboczny np. najemnika walczącego po stronie głównego bohatera, może w całości dotyczyć pieniędzy. Można też pokazać, że bohater stara się odciąć od wydarzeń, które powoduje (np. zabójstwo na zlecenie), skupiając się wyłącznie na pieniądzach za wykonane zadanie. W końcu, pieniądze mogą być motorem konfliktu - dla pieniędzy musi zrobić coś, czego zrobić nie chce z innych przyczyn.