Interfejs Efixmo

Po uruchomieniu programu zobaczymy interfejs zbliżony do tego na poniższym obrazku. Centralne pole (szara ramka z logiem Efixmo), w którym jest wyświetlany obraz z kamery, jest zmienne i jego wielkość oraz położenie zależy od aktualnej rozdzielczości ekranu.

 

efixmo-przyciski

 

Pod nim znajdują się elementy sterujące. Parę słów na temat każdego z nich.

Blok urządzeń.

Pierwszym elementem, od którego zaczynamy pracę, jest wybór źródła sygnału wideo. Jak już wspominałem, Efixmo został zaprojektowany do pracy z sygnałem Pal DV i PAL DV Wide, jednakże powinien współpracować z każdym urządzeniem widocznym (wylistowanym) w okienku urządzeń. Można się przełączać pomiędzy tymi urządzeniami poprzez kliknięcie na nazwie.

efixmo-urzadzenia

W tym wypadku jest to kamera DV, webcam Logitech oraz konwerter wideo (analogowo-cyfrowy).

Najważniejszym ograniczeniem Efixmo, jeśli chodzi o urządzenie inne niż DV źródła sygnału wideo, jest brak możliwości wpływu na ustawienia pracy tych urządzeń. Czyli: możemy wyświetlić obraz z kamery webowej pracującej w trybie HD, ale jeśli jej domyślnym trybem jest np. 320x200 i nie może tego zmienić globalnie np. z poziomu sterownika,  to taki kiepski obraz zostanie przechwycony i przeskalowany do wielkości ekranu.
Kolejna rzecz -  w związku z przygotowaniem programu do pracy z formatem PAL, każdy obraz, niezależnie od swoich wejściowych proporcji, zostaje przeskalowany do proporcji 4:3 lub 16:9.

Refresh.
Zasadniczo najpierw podłączamy do laptopa kamerę, czekamy aż system ją wykryje, następnie uruchamiamy program. Jednakże nie jest to warunek krytyczny, poza tym zdarzają się sytuacje np. przypadkowego wypięcia kabla. W takiej sytuacji podpinamy i uruchamiamy kamerę, po wykryciu jej przez system klikamy Refresh. Kamerę powinna ponownie pojawić się na liście urządzeń widzianych przez Efixmo.

Show/Hide. Domyślnie obraz z kamery jest wyłączony. Po wyborze urządzenia z którego chcemy korzystać (albo po ponownym podłączeniu, użyciu Refresh) klikamy Show, co spowoduje wyświetlenie obrazu z wybranego urządzenia.

Proporcje obrazu.

efixmo-proporcjeEfixmo obsługuje tylko dwa rodzaje proporcji obrazu – 4:3 oraz 16:9. W przypadku urządzenia pracującego w trybie PAL Wide (anamorficzne 720x576) i widzimy ściśnięty obraz, należy przełączyć się w tryb 16:9.

Uwaga: jeśli ustawiłeś w swojej kamerze tryb 16:9, włączyłeś Efixmo, nie włączałeś kaszet wbudowanych w program a widzisz przy ustawieniach 4:3 czarne pasy u góry i dołu ekranu, to znaczy, że producent kamery robi Cię w konia i nie jest to prawdziwy tryb 16:9, tylko po prostu zasłonięty kawałek „zwykłego” obrazu.

Znaczniki i kaszety.

Kolejny blok to przyciski umożliwiające wyświetlenie na obrazie wideo dodatkowych elementów pomocniczych. Uwaga: opisane elementy widoczne są tylko na ekranie monitora, nie są zapisywane na taśmę!

efixmo-nakladki

Ramka TV Safe. Obraz rejestrowany przez kamerę jest większy, niż to, co widzimy na ekranie telewizora. Planując rozkład elementów w kadrze należy uważać, by istotne rzeczy nie znalazły się w tym obszarze. Oczywiście, jeśli planujemy nasz obraz wyświetlać na ekranie telewizyjnym, a nie na Youtube czy podobnych serwisach. Proponuję jednak zawsze uwzględniać ten margines bezpieczeństwa.

Kaszety (16:9 mask, 2.35:1 mask, 1.85:1 mask). Jak sama nazwa wskazuje, są to maski nakładane na obraz, ograniczające widoczny obraz do obszaru o wskazanych proporcjach. Taka powiedzmy "symulacja panoramy".

Może być to przydatne na przykład w takich przypadkach:

  • obraz 4:3 z maską 16:9 - przydatne, jeśli przygotowujemy obraz, który powinien być równie atrakcyjny na telewizorach standardowych jak i panoramicznych.  Filmujemy wtedy w trybie 4:3, starając się jednak tak komponować obraz, by ważne elementy znalazły się w obszarze nie zasłoniętym przez maskę. Wtedy osoba oglądająca taki obraz na telewizorze panoramicznym może w miarę bezboleśnie przeskalować taki obraz do pełnego ekranu bez utraty istotnych treści (za to z utratą jakości…).
  • obraz 16:9 maskami 2.35 albo 1.85:1. To już jest gadget dla wszystkich posiadaczy kamer z prawdziwym trybem panoramicznym i kamer HD, którzy jednak marzą o „prawdziwym obrazie kinowym” a’la Gwiezdne Wojny czy Władca Pierścieni, czyli zdecydowanie "bardziej panoramicznym". Można sobie włączyć taką kaszetę i komponować obraz pod te proporcje. Ot, taki bajer…

Oczywiście zastosowanie może być bardziej poważne - nie wszystkie „prawdziwe” filmy (takie na tasmie filmowej) kręcone są jako anamorfy przy pomocy specjalnych obiektywów. Często obraz rejestrowany jest na tradycyjnej (4:3) klatce, dopiero później twórca wybiera, czy obraz będzie panoramiczny, czy nie. Tak był kręcony na przykład Terminator 2. Do takich zastosowań także nadaje się Efixmo, no ale raczej nie sądzę, by profesjonaliści się nim kiedykolwiek zainteresowali. Wink

Center Mark. Po prostu środek kadru, „celownik”.

Golden Marks. Tak sobie nazwałem znaczniki umieszczone w 1/3 i 2/3 wysokości i szerokości kadru, ułatwiające kompozycję obrazu. Wyświetlane są zawsze w odniesieniu do kadru, ich położenie zmieni się po zmianie proporcji ekranu albo nałożeniu kaszet (wyliczane zawsze względem widocznego obszaru). Jeśli ktoś chce innaczej rozmieścić te elementy lub nie podoba mu się ich kształt, może tego dokonac przygotowując specjalną bitmapę o nałożyć ją jako overlay (patrz niżej).

Snapshot

efixmo-snapshotNaciśnięcie tego przycisku powoduje zapisanie na dysku zrzutu obrazu z kamery zgodnie z tym, co wyświetlane jest na ekranie, łącznie z wszystkimi nałożonymi elementami. Obraz zapisywany jest jako plik BMP, w proporcjach zgodnych z ustawionymi w programie.

Wymiary zapisanego obrazu zależne są od aktualnej rozdzielczości ekranu, nie mają nic wspólnego z rozdzielczością kamery. Należy pamiętać, że zapisane kadry mają charakter czysto dokumentacyjny i relatywnie niską jakość, do zrzucania klatek w celach edycyjnych należy użyć innych narzędzi.

Overlay

To jedna z funkcji, powiedziałbym kluczowa, dla której tworzyłem Efixmo. Umożliwia nałożenie przygotowanej wcześniej bitmapy na "żywy" obraz z kamery. W zamyśle funkcja ta została przygotowana w celu łatwiejszego dopasowania ustawienia kamery na planie do elementów wirtualnych, odtworzenia położenia rekwizytów na planie przy dokrętkach itd.

efixmo-bitmapy-transparency

Użycie: po naciśnięciu Select bitmap wybieramy właściwą bitmapę z dysku. Następnie naciskamy przycisk Overlay, co spowoduje wyświetlenie obrazka na obrazie wideo.

Istotne informacje:

  • obsługiwane są tylko bitmapy w formacie BMP, 24 bit. Uwaga: z bliżej nieznanych powodów nagłówek pliku BMP tworzony w programie Adobe Photoshop różni się od innych (jednym bajtem!) i powoduje awarię programu ("Program wykonał niedozwoloną operację..."). Taki plik należy otworzyć choćby w Paintbrushu i ponownie zapisać jako plik BMP.
  • czysty kolor biały (255,255,255) traktowany jest zawsze jako przezroczysty. W związku z czym, działa to podobnie jak przezroczystość w pliku GIF, czyli dostaniemy „ząbki” na krawędziach.

Przyciski T0-T8. Używając tych przycisków, regulujemy stopień przezroczystości elemetów nakładanych na obraz z kamery. Działanie jest globalne - zmianu dotyczą wszystkich elementów - zarówno bitmapy, jak i kaszet czy ramki TV Safe.

Exit

efixmo-wyjscie Zakończenie programu. Można też użyć klawisza ESC.

 

 

 

efixmo-logo-srednie